Според експерта в комуникирането Соня Хамилтън, автор на „How to Talk So People Listen”, нашите телефони (таблети и т.н) са толкова изкушаващи, че публиката се вслушва в изправилия се пред нея човек само за около минута – минута и половина. Как да направим така, че да задържим вниманието на слушателите и едновременно с това да извлечем максимално ползите от това да говорим пред публика? Ето няколко съвета:
1. Бъдете изцяло подготвени
Независимо дали ще правите презентация или се налага да говорите с шефа си, задължително трябва да сте изучили темата на разговора от А до Я. Представете си, че хората, пред които говорите, не са експерти. Много повече хора биха се вслушали в думите ви и биха ви повярвали, ако сте убедителни в това, което говорите.
2. Знайте пред кого говорите
Ако не знаете какво иска публиката, как ще можете да я убедите да ви слуша и да се съгласява с вас? Ключът към успеха е в това да знаем желанията на слушателите и да насочваме разговора именно към тях. „Ако целта ви е да убедите група хора да станат вегетарианци, кой ще бъде основният ви довод, с който да ги убедите – че това ще е полезно за публиката или че ще е полезно за тяхното здраве? Няма как да отговорите, ако не познавате хората, публиката си. Вашите думи зависят от тях“ – казва Майкъл Нойендорф, президент на организацията „Speak Well and Sell”.
3. Бъдете уверени
Или поне се преструвайте, че сте уверени. Мислете като актьор. Дръжте се като актьор и влезте в ролята си на самоуверен човек. Припомнете си израза „Преструвай се, докато не стане истина“. Колкото по-сигурни в себе си изглеждате, толкова по-склонна е публиката да слуша и най-вече да ви вярва.
4. Говорете с диалог
Най-добрият съвет е не просто да изнасяте реч, а да включвате и публиката в разговора. Пречупването на леда ще успокои както вас, така и слушателите ви и ще ви позволи да сте по-самоуверени и да постигнете по-лесно целта си.
5. Разказвайте истории
Добра история би оставила чудесно впечатление у слушателите ви. Подкрепяйте фактите с история, която ги доказва, защото сами по себе си те могат да бъдат забравени, но историите се помнят по-дълго, което е по-важното тук.
6. Структурирайте презентацията си
Майкъл Нойендорф съветва да използваме структурата, наречена „Преди – Сега – Как“. Започнете, обяснявайки как са били нещата преди, след това преминете към това как стоят нещата днес, след което пояснете положителните или негативните промени. Накрая кажете на слушателите си как са се появили тези промени.
7. Задавайте въпроси
Добре оформените и на място зададени въпроси „доближават“ публиката към вас. Ако слушателите отговарят на въпросите, те се чувстват като че ли участват в проблема и намират отговори и решения за него. Това е един от основните мотиви, който ще ви донесе успех, но най-важното е да не забравяме, че трябва да задаваме по-сложни въпроси, такива, на които не може да бъде отговорено само с „да“ или „не“.
8. Останете позитивни през цялото време
Дори да не сте съгласни с някои от отговорите на публиката, не показвайте слабост. Останете уверени и позитивни през цялото време. Уважавайте мнението на слушателите си и се опитвайте да изведете ползите от това, че сте чули различни гледни точки.