Има причина, поради която по-възрастните все още слушат стари шлагери, а вие все още имате странна, но силна връзка с бандите, които сте слушали като тийнейджъри.
В скорошно проучване Deezer пита 1000 души от Великобритания какви са техните музикални предпочитания и техните навици относно слушане на музика. След проучването те установяват, че хората изпитват така наречената „музикална парализа“, когато са на около 30-годишна възраст – просто спират да се интересуват от съвременните музикални изпълнители или модерните жанрове и слушат само това, което им е вече познато.
„Музикалната парализа“ е в своя пик, когато хората са средно на 24 години и 5 месеца, макар че при жените тя се проявява около година по-рано. На тази възраст почти 75% от участниците в проучването съобщават, че проверяват около 10 нови песни седмично, а 64% от тях твърдят, че слушат около 5 нови музиканта месечно. Около 60% от хората споделят, че са в „музикален застой“ и че не могат да се откъснат от това да слушат един и същ изпълнител отново и отново.
Звучи ли ви познато? Това е просто едно PR проучване, но изглежда зад него стои истинската наука.
Няколко проучвания са установили, че хората са склонни да бъдат по-малко отворени към нови преживявания с течение на времето. Това наше желание да преживяваме нови неща се увеличава през тийнейджърските ни години, след това рязко намалява в началото на 20-те и продължава да го прави колкото повече остаряваме.
Има и друг любопитен факт, свързан с „музикалната парализа“. През младежките ни години ние сме най-повлияни от музиката около нас. Ученият Сет Стивънс-Давидовиц пише в „Ню Йорк Таймс“, че песните, които са били популярни през тийнейджърските ни години, особено между 11 и 14-годишна възраст, остават най-често слушаните от нас.