Първото впечатление за човек се съставя за 7 секунди. Независимо дали става дума за парти, интервю за работа или среща с бизнес партньори, винаги е много важно първото впечатление. Как да оставиш добро впечатление от себе си? Хронично ли правите лошо впечатление на хората или имате проблеми с комуникацията, ако виждате човек за първи път? Притеснението е основната причина, поради която запознанството може да се обърка и да не стане така, както сте очаквали.
През 1995 г. 40% от респондентите се определили като „срамежливи“, като до 2007 г. броят им нараснал до 58%. Не забравяйте, че повечето хора се чувстват неудобно, когато се намират в стая с непознати. Срамежливите са много повече, отколкото изглежда. Обмисляйки те се питат: „Как да избегна неудобни ситуации? Как да обърна ситуацията в моя полза?“ Психолозите съветват преди първия диалог с нови познати да си задавате въпроса „Какво мога да направя за тези хора?“ Необходимостта първо да помислите за другите, ще ви отклони от вашата несигурност и ще смекчи ситуацията.
Докторът по социална психология от Нюйорския университет Питър Менде-Седлечки доказва, че повечето хора вярват на „приятелски“ настроените личности и отхвърлят „враждебните“. В този случай, на човек са нужни само няколко секунди, за да се възприеме изражението на лицето на събеседника и да се реши дали заслужава доверие. Така че, се усмихвайте и гледайте в очите. Ние подсъзнателно разпознаваме невербалните сигнали на лицето и тялото.
Всяко събитие има своя собствена атмосфера. Преди да отидете там, където със сигурност ще трябва да общувате с непознати, анализирайте естеството на събитието. Това ще ви помогне да се настроите по правилния начин, да не правите грешен избор на дрехи и теми за разговор. Облечете се подходящо за случая. Подгответе 7-секунден разказ за себе си. Не е необходимо да разказвате своята биография от младежка възраст досега, просто кажете няколко неща за себе си: „Здравейте! Аз съм Кристина, сестра на твоята приятелка Соня. Тя идва от Москва в Санкт Петербург този уикенд, радвам се да се запознаем”. Основната цел е да се помогне на събеседника да намери обща позиция и да се включи в диалога. Намерете интересното в обичайния въпрос „За кого работите?“ – може би най-популярният въпрос при среща, след въпроса за името. Опитайте се да да заинтригувате вашия събеседник с отговора си и да го накарате да задълбочи интереса си към вас. Разкажете за вашата работа по необичаен начин. Вместо „Аз редактирам учебници“ кажете „Аз посочвам на по-младото поколение вектора на развитие“.
Да предположим, че разговорът за работата ви отнема минута и половина. Началото е поставено – какво да правите по-нататък? Покажете интерес към живота на събеседника: „И какво ще кажете за вас?“. Научете за неговата работа, за неговите хобита и за основните му дейности. Проявата на внимание винаги е приятна. Но не се преструвайте, че ви е интересно, ако всъщност не е така: рискувате да ви възприемат като лицемер. Повече питайте, отколкото разказвайте. Използвайте „езика на тялото“. Можете да се отнасяте към теорията на езика на тялото по различни начини, но не отричайте влиянието на невербалните сигнали върху впечатлението за даден човек. Ако събеседникът „отразява“ вашите маниери и пози, скорост и ритъм на говора, вие несъзнателно се чувствате приемливи по отношение на него – „Ние сме подобни и той ми симпатизира.“ В този случай огледалото не трябва да е очевидно – това може да доведе до отхвърляне. Също така, наблюдавайте позицията си, изражението на лицето и жестовете: гърбът трябва да е изправен, лицето – доброжелателно, жестовете – спокойни. Огледалото на позата и жестовете трябва да бъдат ненатрапчиво. Носете това, което ви харесва. Факт: Вие се чувствате по-уверени в удобни дрехи. Това не означава, че трябва да се срещнете на бизнес среща с размъкнати спортни панталони и суичър, но не носете тесен костюм или обувки, които ви стягат. Важно е да се намери баланс между дрескода за облекло на събитието и комфорта ви. Носете това, което ви е удобно.
Но много по-добра „инвестиция“ за по-нататъшен разговор ще бъде фразата „Зашеметяващи обувки! Отдавна мечтая за такива. Откъде ги взехте, ако не е тайна? “ Четете колкото е възможно повече, за да бъдете отличен събеседник.
Не чакайте, докато се заинтересуват от вас. Често срещана грешка на много интроверти е: „Ще почакам, докато с мен не започнат разговор.“ Късметът се усмихва на тези, които правят първата стъпка. Бъдете инициатор на контакта. Усмихнете се, говорете искрено и гледайте право в очите – това са трите момента, които предизвикват доверие. Говорете с външни хора. Виждате ли един самотен човек, който стои на оживено парти? Запознайте се с него! Най-вероятно той не може да преодолее срамежливостта си и ще бъде много доволен от вашето внимание. Общувайте със „самотниците“.
Когато говорите с някого, не се разсейвате от обаждания, съобщения и социални мрежи, не гледайте зад гърба му в търсене на приятели, с които бихте искали да говорите. Това е неприемливо. Не се страхувайте от групи. Една група от трима или повече души е по-отворена за нови членове от двама, които разговарят. Голямата компания рядко говори за нещо лично, но като се намесвате в разговора на двама души, може да станете „третият излишен“. Не се включвайте в лични разговори. Бъдете чувствителни.