98 вида лични данни, които Facebook използва, за да насочва рекламите си към вас:
Представете си, че ровейки се във Facebook се натъкнете на реклама, която до голяма степен отговаря на това, от което се интересувате и търсите в момента, сякаш някой е влязъл в главата ви и чете мислите ви…
Наближава рожденият ден на майка ви и рекламите във Facebook са насочени към това да ви покажат най-близкия цветарски магазин? Или сте се пошегували, че искате Jeep и рекламата в Instagram промотира Chrysler.
Каквато и да е тематиката на рекламата, която сте видели, може би се чудите, а може би сте и леко притеснени как тя е намерила път към вас.
Facebook знае, че сте озадачени. Социалната мрежа промени настройките си за реклама, като ги направи много по-лесни за разбиране от потребителите. Тя също така стартира нов образователен рекламен портал, което обяснява, в общи линии, как Facebook насочва рекламите.
Искаме рекламите, които хората виждат във Facebook да бъдат интересни, полезни и подходящи. – казва говорител на Facebook.
Говорител на Facebook
Остава да разберем дали потребителите са доволни или уплашени от новата информация, която изведнъж получават.
В следващите редове ще ви посочим 98 точки, по които Фейсбук събира данни, за да насочва по-прецизно рекламите към своите потребители:
Таргетиране за Facebook рекламодатели
- Местоположение,
- Възраст,
- Поколение,
- Пол,
- Език,
- Образование,
- Специалност,
- Училище,
- Етническа принадлежност,
- Приходи,
- Собственост,
- Стойност на имота,
- Размер на имота,
- Квадратни метри на дома,
- Година на строеж,
- Членове на семейството
Както е обяснено в новия им лъскав портал, Facebook запазва рекламите „полезни и релевантни“ по четири различни начина.
Той проследява мястото на дейност, като например страниците, които харесваме и рекламите, на които кликваме, настройките на устройството и местоположението, като например марката на телефона, който използваме и вида на интернет връзката. Много потребители разпознават тези насочващи неща въздействащи върху рекламата:
Facebook го е заявявал многократно. Но малко по-изненадваща е степента на уеб-проследяване във Facebook и неговите сътрудничества с големите дилъри на данни. Докато сме във Facebook, например, може да видим информация от почти всеки друг сайт, който посещаваме.
Дори когато не сме излезли от Facebook, той знае много за сърфирането ни.
Той знае всеки път, когато заредите страница или използвате бутоните „харесай“ или „сподели“, или използвате реклама от неговата Atlas мрежа. Facebook също така предоставя на рекламодателите проследяващ код, наречен Facebook Pixel, с който те да следят потребителите си:
- Потребители, които имат годишнина след 30 дни;
- Потребители, които са далеч от семейството или родния си град;
- Потребители, които имат връзка от разстояние
- Потребители, които са приятели с някой, който има годишнина, наскоро се е оженил или обвързал, преместил или ще има рожден ден
- Потребители, които имат нови работни места;
- Потребители, които от скоро имат връзка;
- Потребители, които са наскоро женени;
- Потребители, които наскоро са се преместили;
- Потребители, които имат рожден ден скоро;
- Родители;
- Бъдещи родители;
- Майки, разделени по „тип“ (спортни, модерни, и т.н.)
- Потребители, които биха могли да се включат в политиката;
- Консерватори и либерали;
- Статус на връзката;
Facebook предлага маркетинг възможност за насочване на рекламите според данни, събрани от фирми като Experian, Acxiom и Epsilon, които имат списъци с имейли и други видове офлайн информация.
Тези фирми изграждат профилите си в продължение на години, като събират данни от държавни и публични регистри, конкурси, гаранции и проучвания, както и частни търговски източници – като история на карти за лоялни клиенти за покупка или регистрация.
Каквото и да бъде събрано от тези търсения може да се използва като информация за по-нататъшни заключения, като това дали е по-вероятно даден потребител да бъде инвеститор или да купува органична храна.
- Работодател;
- Индустрия;
- Наименование на работата;
- Вид на офиса;
- Интереси;
- Потребители, които притежават мотоциклети;
- Потребители, които планират да купят кола (и каква / марка автомобил)
- Потребители, които са купили авто части или аксесоари наскоро;
- Потребители, които има вероятност да им се наложи да купуват авто части и сервиз;
- Стил и марка на колата, която карат;
- Година, в която колата е закупена;
- Възраст на колата;
- Колко пари е вероятно да се похарчат за следваща кола;
- Случаите, в които потребител е вероятно да купи следващата си кола;
- Колко служители има компанията;
- Потребители, които притежават малки предприятия;
- Потребители, които работят в областта на мениджмънта или са мениджъри.
Трябва да отбележим, че тази картина често е непълна и недовършена, тя разчита на много предположения. Но най-общо казано, тези данни са достатъчно добри, за да направят Facebook рекламен гигант. През второто тримесечие на 2016 г., компанията печели 6,4 милиарда долара в областта на рекламата, което е с 63% повече от предходната година. И сега, Facebook рекламата е не само във Facebook.com и неговите придобити приложения – тя се пренася и върху външна мрежова аудитория.
Говорейки едновременно като потребител и рекламодател, смятам, че възможностите за реклама във Facebook правят самата реклама по-добра като цяло. По-голяма част от насърчаваните теми, които виждам в моя Facebook са от значение за интересите ми и в повечето случаи си струва да кликнеш върху тях.
Кейн Джеймисън – маркетолог
Не всеки е убеден, че рекламата във Facebook е доброжелателна. Питър Екерсли – главен компютърен учен във фондация Electronic Frontier ги нарича „най-инвазивните в света“.
Да, той признава, много компании използват дилърите на данни, за да направят списъци, и почти всеки сайт използва някаква следа или бисквитки – но нито една компания на земята, освен Facebook, не пакетира цялата тази информация по този начин.
- Потребители, които са дарили за благотворителност
- Операционна система;
- Потребители, които играят игри;
- Потребители, които притежават игрални конзоли;
- Потребители, които са създали Facebook събитие;
- Потребители, които са използвали Facebook Плащания;
- Потребители, които използват повече от средното за Facebook Плащания;
- Потребители, които администрират Facebook страница;
- Потребители, които наскоро са качили снимки във Facebook;
- Интернет браузър;
- Услуга за електронна поща;
- Рано / късно усвояване на технологии;
- Чужденци;
- Потребителите, които принадлежат към кредитен съюз, националната банка или регионална банка;
- Потребителите, които инвестират;
- Брой на кредитни линии;
Нека вземем за пример рекламата на местния цветар и рождения ден на майка ви: може да е насочена към жените от вашия град, чиито рождени дни на майките им предстоят (може да е във Facebook календара), които живеят далеч от семейството и които имат високо очакване за приходите.
Бизнес моделът на Facebook е да се натрупат колкото се може повече данни. Ако го използвате, компанията записва всичко, което правите. Мисля, че хората имат основание да се притесняват за това.
- Aктивни потребители на кредитни карти;
- Вид кредитни карти;
- Потребители, които имат дебитна карта;
- Потребители, които имат баланс на кредитните си карти;
- Потребители, които слушат радио;
- Предпочитания на телевизионни предавания;
- Потребители, които използват мобилно устройство;
- Интернет връзка – тип;
- Потребители, които наскоро са придобили смартфон или таблет;
- Потребители, които имат достъп до Интернет чрез смартфон или таблет;
- Потребители, които използват купони за намаление;
- Видове домакинства купуващи дрехи;
- Време на годината, когато домакинството пазарува най-много;
- Потребители, които купуват много бира, вино или спиртни напитки;
- Потребители, които купуват хранителни стоки (и какви);
- Потребители, които купуват продукти за красота;
- Потребители, които купуват лекарства за алергия, кашлица / лекарства за простуда, продукти за облекчаване на болката.
Екерсли е загрижен колко потребители знаят за цялото това проследяване и колко от тях са в състояние да се откажат от него.
Facebook казва, че е прозрачен… По същия начин, Facebook позволява на потребителите да се откажат от реклами, базирани на използването на външни уеб сайтове и приложения. Но това не означава, че Facebook никога не проследява тези хора, когато те са в други сайтове, Екерсли казва:
Той просто ограничава някои от неговите методи.
И докато Facebook е принудил своите брокери на данни да предприемат по-добри мерки за защита на личните данни, когато той започва да работи с тях през 2013 г., всеки дилър все още изисква от вас да подадете заявка за отказване от тях поотделно.
- Потребители, които харчат пари за домакински продукти;
- Потребители, които харчат пари за продукти за деца или домашни любимци, както и какви видове домашни любимци имат;
- Потребители, чиито домакинство прави повече покупки от средното;
- Потребители, които са склонни да пазаруват онлайн или офлайн;
- Видове ресторанти, в които потребителите се хранят;
- Видове магазини, в които пазаруват потребителите;
- Потребителите, които са „отзивчиви“ към оферти от фирми, предлагащи онлайн автомобилно застраховане, висше образование или ипотеки, предплатени дебитни карти / сателитна телевизия;
- Времето, през което потребителят е живял в къща;
- Потребители, които има вероятност да се преместят скоро;
- Потребители, които се интересуват от Олимпиадата, футбол, крикет и т.н.;
- Потребители, които пътуват често, за работа или за удоволствие;
- Потребители, които пътуват за работа;
- Видове почивки, които потребителят иска да продължи;
- Потребители, които наскоро са се завърнали от пътуване;
- Потребители, които наскоро са използвали приложения за пътуване;
- Потребители, които участват във временно ползване на собственост;
Има и друг вариант, разбира се:
Ако Facebook проследяването ви дразни, просто не го използвайте. Има хора, които искат да получават „съответните“ обяви, а има и други като Екерсли, които не могат да преглътнат този факт. Но чакайте, какво беше това?
Екерсли има Facebook?
Той се смее и обяснява, че се нуждае от тази социална мрежа, за да поддържа връзка с приятелите и семейството си. Няма как…
Това е парадоксът на съвременния живот. Ние сме силно стимулирани от културата около нас да използваме тази технология. Това е едновременно полезно и огромен структурен проблем за личния ни живот.
Екерсли
Източник: washingtonpost.com > lifehack.bg